Chcete nebo potřebujete, aby ten druhý něco změnil? Možná vedete tým a hledáte cestu, jak se konečně domluvit, aby členové týmu začali fungovat. Možná tým nemáte, ale potřebujete, aby někdo z vašeho okolí něco změnil.

Ještě než se pustíte do daného rozhovoru, zamyslete se, s čím do rozhovoru jdete.

Týká se vás některé z těchto nastavení?

„Tak snad se ten druhý už konečně změní“ nebo „Tak snad to už konečně pochopí“ nebo „Moc mu nevěřím, ale zkusím to“ nebo „Sice stejně vím, jak zareaguje, ale zkusím to“

Potom se zastavte. Přesně toto nastavení vám stojí v cestě, aby rozhovor měl efekt.

Co je užitečnější?

„Je situace, kterou chci změnit. Potřebuji to probrat s druhým člověkem. Zajímá mě jeho úhel pohledu a chci společně hledat řešení.“

Při zpětné vazbě je vhodné postupovat v těchto krocích:

1. Pojmenovat situaci

Pojmenujte věcně a konkrétně, co se stalo, co daný člověk udělal. Popište konkrétní situaci, např.: „Na poradě jsme se bavili, že odevzdáte přehled rozjednaných obchodních schůzek. Ještě jste mi je neposlal. Totéž se stalo minulý měsíc.“

2. Pojmenovat dopad

Doplňte, jaký to mělo dopad nebo mohlo mít. Například: „Nemohl jsem porovnat, jak na tom kdo jste, abych věděl, komu mám na pondělní poradě přiřadit další kontakty. To pak způsobí, že někdo z týmu nestíhá a někdo se nudí.“

Můžete i říct, jaký z toho máte pocit. Např. „Nevím, co si o tom mám myslet a mám z toho divný pocit.“

3. Společný úhel pohledu

Zeptejte se, jak to vidí ten druhý. Důležité však je, aby vás skutečně zajímal jeho pohled. Jinak to z rozhovoru bude cítit a může vám to stát v cestě se posunout dál.

Např. „Nechci si dělat mylné předpoklady. Zajímá mě Váš pohled.“ Nechte ho mluvit a poslouchejte.

V této části není potřeba hledat viníka. Naopak by vás to zastavilo. Stačí si potvrdit, co se stalo, a sladit se na tom, že to je něco, co obě strany chtějí změnit.

Pokud se neshodnete, nesladíte… Nemá smysl pokračovat dál. Raději se domluvte, že se potkáte jindy. Mezi tím můžete druhé straně zadat, ať se nad tím zamyslí, někoho se zeptá na názor nebo si něco jiného zjistí.

4. Pojmenovat řešení

Teprve poté, co se shodnete na tom, co se stalo a že je třeba to změnit, pokračujte dál.

Společně hledejte řešení. Tato část má být dialog. Dejte prostor druhé straně. Na druhou stranu, pokud opravdu netuší, můžete dát návrhy – ideálně více návrhů, jak to změnit. Zjišťujte, co si o nich druhá strana myslí. Vyzvěte druhou stranu, že možná existuje ještě lepší řešení.

5. Odsouhlasit další postup

Potvrďte si, na čem jste se domluvili. Kdo co udělá. Můžete i probrat, jak budete postupovat v případě, že se změna nepodaří.

 

Klíčové pro úspěch rozhovoru je, aby se jednalo o dialog a upřímně vás zajímal názor druhé strany.

 

Více o zpětné vazbě se můžete dozvědět na kurzu pro manažery nebo ve facebookové skupině.

Jaké jsou nejčastější chyby při zpětné vazbě:

 

Share Button
5 kroků účinné zpětné vazby

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top