Štve vás, když se vyskytne chyba? Nevidíte nic pozitivního na tom, když vy nebo vaši lidé uděláte chybu? Chcete, aby fungování vašeho týmu bylo dokonalé? Pak právě pro vás přinášíme úplně jiný pohled na chyby, který vám ukáže příležitost pro další růst.

Když jsem před více než 10 lety nastoupila do manažerské pozice, vnímala jsem to jako obrovskou šanci. Chtěla jsem dokázat sobě i ostatním, že na to mám. Bylo pro mě důležité uspět a vůbec jsem neměla pocit, že bych měla dělat chyby. Nastavení bylo jasné, ale – světe div se – ty chyby přicházely. Vybavuji si, jak jsem měla pocit, že to všechno musím zvládnout sama, abych mohla říct, že jsem uspěla. Když se objevila chyba, rychle jsem hledala řešení a prostě jsem zamakala.

Dlouho mi trvalo, než jsem pochopila, jaké bohatství chyby ukrývají. Kdybych je hned na začátku své kariéry přijala za součást svého života, byla by má cesta mnohem rychlejší a příjemnější. Nyní jsem díky svému kouči schopná se ze svých chyb poučit velice rychle. Pochopila jsem, že chyba je kámoš. Chci se s vámi podělit o 5 důvodů, proč by měl správný šéf chybovat.

1. Chyba jako tvůrce vztahu

Dostali jste někdy odvahu přiznat chybu před svým týmem? Já ano, a pak jsem slyšela reakce typu: „Najednou mám pocit, že jsi člověk.“ Lidé kolem mne se otevřeli a začali se mnou sdílet i své pocity a chyby. Stojí to za vyzkoušení alespoň jako experiment. Na chvilku sundejte masku pana dokonalého/ paní dokonalé a dovolte si být prostě člověkem. Budete se cítit lehčeji a pro ostatní budete důvěryhodnější. Když budete vy otevřeně mluvit o svých chybách, budou i ostatní otevřeněji mluvit s vámi o těch svých.

2. Chyba jako příležitost stát se expertem

Koho považujete za experty? Mohou to být osoby veřejně známé nebo někdo z vašeho okolí. Poslechněte či připomeňte si jejich příběh. Nejsilnější příběhy expertů jsou o tom, že se sami na začátku nacházeli na opačném konci a v dané oblasti se jim vůbec nedařilo. A pak se rozhodli to změnit. Možná právě to, co vám nyní nejde, může už brzy být vaše nejsilnější stránka, díky které inspirujete ostatní. Dovolte si změnit své nastavení mysli.

3. Chyba jako prostor pro inovace

Právě chyby jsou častým impulzem pro inovace. Děláte v něčem vy nebo vaši lidé opakovaně chyby? Zřejmě právě tady je prostor pro zavedení automatizace, zefektivnění procesu či klíčovou změnu strategie.

4. Chyba jako prostor pro delegování

Nebo si říkáte, že se v něčem ani zlepšovat nechcete? Cítíte, že vás to nebaví? A patří to opravdu vám? Možná je to něco, co někdo jiný dělá velice rád a skvěle. Zamyslete se nad tím, zda právě tady není prostor pro delegování.

5. Chyba jako střípek do firemní kultury

Stala se chyba. Přijde vám to v danou chvíli jako katastrofa? Zkuste si vzpomenout na chyby z minulosti, které se u vás ve firmě staly. Zřejmě si vybavíte historky, kterými se s kolegy dodnes bavíte. A když se chybám umíte zasmát zpětně, proč se jim nezasmát již nyní?

 První chyba je zkušenost, opakovaná chyba je volba. Stejná chyba se vrátí, pokud jste si z té první nevzali to důležité. Máte někdy pocit, že se proti vám svět spikl a nic se nedaří? Možná si jen máte uvědomit něco důležitého.

Změnit pohled na chyby často nejde ze dne na den. Obzvlášť, když jste v tom sami. S urychlením tohoto procesu vám může zásadním způsobem pomoct kouč. Využijte 20 minut koučování zdarma. Kouč vám pomůže najít správný směr.

Pokud tápete, jak správně zadávat úkol a jak efektivně dávat zpětnou vazbu, můžete se přijít inspirovat na kurz Komunikuj jako leader.